Skip to main content

Blogger Outreach strategies and New Media Engagement

6th International Political Marketing Conference Thesalloniki, Greece 
Title: Blogger Outreach strategies and New Media Engagement

Credit: OSCE/Mirvete Mustafa
Abstract

Building an online presence and actively engaging with Bloggers, and key online communication stakeholders, can provide valuable assets to a political campaign. A cohesive online political Marketing plan needs to include a Blogger outreach strategy in order to engage with online communities, actively have part in online discussions and shape an Internet political communication campaign. Integrating Blog communications to a public relations plan helps promote a candidate and spread the campaign message to the Internet, while utilizing two-way communication bonds with online communities. 

The research shows that Bloggers should not be treated as main stream media journalists or reporters; the political campaign needs to target them with new media tools and technologies that are have proven to be effective in creating personal links, and valuable in gaining trust from online communities. Using Social Media technologies such as facebook, twitter, YouTube and others, the campaign can provide Bloggers with information and spark a dialogue with online communities. 

Active Issue monitoring and personal-direct communication with Bloggers is crucial in finding communities that Blog about certain themes. Connecting to Bloggers and communicating with people online provides an opportunity to the campaign, and the candidate, to talk directly, keep connected and engage in an important dialogue.

Organising groups of people who the campaign communicates messages, promotes the campaign’s message and helps people to engage with politics. Comments and real time feedback on social networks can test, or even shape the political message, while showcasing transparency in reaching online political communities. 

The most influential Blogs are used as pillars, and spark more content in the Blogosphere, and at the same time, they create opinion columns where people, and other Bloggers, contribute comments, start dialogues and suggest policies. Evaluating the Bloggers message and getting insights about the community that certain Blogs are reaching is important in order to help drive traffic to and from the Blogs. Campaigns need to measure Return on Relationship (ROR) with Bloggers and evaluate Press clippings along online user generated content. Also, a Blog outreach strategy provides valuable insights in the online political plans of the opposition.

Tying traditional political public relations with online Marketing and Social Media communications has an advantage in creating a total Press and Blogger outreach strategy. Most journalists maintain a personal Blog as part of their media presence and they use Social Media to monitor, find, spin and report on political developments.

The online users of information have expanded in ways that a political management plan needs to integrate to it’s communications plan and use to the advantage of a candidate or a political party. 

Comments

Popular posts from this blog

Μακρυά από την Ελλάδα και τους Έλληνες

Οι Έλληνες στην Εσπερία ψάχνουν αξιοπρέπεια, ευκαιρίες - αλλά και ένα καλό μισθό.  Γελάνε και παραπονιούνται, θυμούνται τη χώρα που γεννήθηκαν με πικρία. "Τι θα έκανα τώρα στην Ελλάδα ρε Βασίλη; Άνεργος θα ήμουν" μου λέει ένας φίλος. "Στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία ελπίδα, 800 ευρώ μισθός;" ένας άλλος. "Εδώ υπάρχει σύστημα, οι καλοί πάνε μπροστά και τέτοια". 
Όλοι θέλουν να γυρίσουν πίσω, αργά ή γρήγορα, γιατί για πολλούς η Εσπερία είναι δεύτερη επιλογή. 
"Θα κάτσω εδώ άλλα 5-6 χρόνια να βγάλω κάποια λεφτά, μετά θα γυρίσω - θα δούμε". "Δεν μπορώ να αφήσω τη δουλειά μου τώρα, σε λίγα χρόνια θα έχω ευκαιρία προαγωγής, και τα λεφτά είναι καλά". 
Έτσι λένε
Τους λείπει ο καλός καιρός, η οικογένεια τους, οι παραλίες, οι ταβέρνες, το φρέντο. Τους λείπουν και οι καλές τιμές, "ξέρεις που έχει φτάσει ένα καλό διαμέρισμα τώρα που μιλάμε; Μισό εκ για ένα δυάρι!". 
Δεν τους λείπει όμως καθόλου η ελληνική κοινωνία! 
Τα καλά της Ελλάδας έρχονται κα…

Καινοτόμα Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα!

Θες να γίνεις νέος επιχειρηματίας; Συγχαρητήρια! Δεν χρειάζεται να σκεφτείς λύσεις σε προβλήματα και να γράψεις επιχειρηματικά πλάνα και τέτοια, δεν χρειάζεται ούτε στρατηγική να υλοποιήσεις, ούτε κάποιο σχέδιο! 
Αυτό που χρειάζεται, είναι να ξέρεις από καλό κόπυ πεϊστ. Τι επιχείρηση θες να κάνεις; Τι θέλεις να καταφέρεις; Μάλιστα! Θα βρεις τι έχουν κάνει στο εξωτερικό, θα βρεις εκεί το σύστημα πως είναι, θα μάθεις το μπούσουλα ρε παιδί μου, θα κάνεις ένα καλό κόπυ πεϊστ, καλό όμως, και θα το προσαρμόσεις και λίγο, μη καρφωθείς, δήθεν στα ελληνικά πρότυπα ( λες και υπάρχουν) και θα φτιάξεις ένα φρανκενστάιν που θα το πλασάρεις ως καινοτομία - νεωτερισμό στην Ελλάδα.
Έπειτα θα είσαι και εσύ ένας επιχειρηματίας της νέας γενιάς, νεοφυείς! Καινοτομίες και τέτοια λέμε! Προχώ πράματα..
Τι; Θα κάτσεις να ξανα-εφεύρεις τον τροχό, τη πυρίτιδα και να ανακαλύψεις την Αμερική; Βλάκας είσαι; Θα κάτσεις να αυτοσχεδιάσεις και να σκεφτείς; Θα κάτσεις να προβληματιστεις για το τι και το πως; Όχι φίλε! Άρ…

Πότε ακριβώς θα γίνουν οι επόμενες εκλογές.

Το 2014 θα είναι χρόνος πολιτικών εξελίξεων μιας και έχουμε μπροστά μας τις εκλογές ΟΤΑ, τις Ευρωεκλογές αλλά και την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας στις αρχές του 2015.
Η κυβέρνηση μπορεί να λέει πως θα εξαντλήσει την τετραετία, άλλα κανείς δεν μιλά για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Επιπλέον, η αντιπολίτευση θέλει θα κάνει εκλογές με αφορμή τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και η κυβέρνηση μπορεί να κάνει εκλογές με αφορμή την προτροπή της αντιπολίτευσης για εκλογές λόγω του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Το αργότερο άνοιξη του 2015, το νωρίτερο φθινόπωρο του 2014.
Άρα οι επόμενες βουλευτικές εκλογές θα είναι στο 6μηνο παράθυρο μεταξύ φθινοπώρου του 2014 και άνοιξης του 2015.
Δεν λέω, μπορεί και ποιο νωρίς - ποτέ δεν ξέρεις - αλλά ούτως ή άλλως πρόωρες.
Αυτά.